1호 (2008년 1월)

From INSEAD Knowledge
After celebrating its first year on air, the English service of Qatar-based television station Al Jazeera is aiming to turn up the heat on its rivals in the global 24-hour news broadcasting industry.
Al Jazeera English (AJE), which celebrated its first anniversary last November, is planning a hard relaunch in the second quarter of this year with "new programs and new people."
Nigel Parsons, AJE's managing director, says that the broadcaster is one of the three leading news channels in Africa. That, he says, is a "tremendous achievement," adding that the television station is also proving to be popular in Asia.
Parsons points out that in addition to its satellite feeds, AJE also streams video over the internet. "I don't see all these new platforms, new technologies as sitting in separate boxes at all. It's all part of the same product. ... For us the television is the core platform, which is the push and pull of all these new technologies."
The broadcaster's financial model is very much a network model, he says. "We are only a year old and I wouldn't even pretend that we are close to breaking even. We're not."
"The philosophy is quite simple: to get enough eyeballs. The commercials will follow the eyeballs. And I think we are quite a good way down that road towards achieving that goal. ... " He goes on to say: "We've always said that really the period of three to five years, if you're looking at serious commercial revenue or looking at a break-even, is a standard model. I do believe that we are well on the way to getting the eyeballs."
To be sure, AJE's regional expansion is gaining pace. It has secured landing rights in Singapore and expects to be available on SingTel's IPTV (internet protocol television) service early in the first quarter of the year. In addition, it's also in talks with cable TV provider Starhub in Singapore and the news channel is now being offered as one of Cable TV's channels in Hong Kong. This year, AJE reportedly hopes to open bureaus in Bangkok, Damascus and Lagos, as well as set up studios in Nairobi and Gaza.
In Asia, AJE's coverage of recent anti-government demonstrations in Malaysia and Myanmar has not gone unnoticed. Parsons says the Malaysian government praised its "impartial and accurate" coverage. In Myanmar, AJE was the sole international broadcaster which stayed to report on the violent government crackdowns on protesters by using undercover reporters with spy cameras, Parsons says.
"That coverage actually ran throughout the United States on (national network station) NBC," says Parsons. "They took every single story and ran it."
While AJE has undoubtedly achieved some success, it is still trying to shake off the "terror TV" tag of its sister Arabic channels, which have been lambasted in the West for airing interviews with al-Qaida chief Osama bin Laden and the video testimonies of Islamic jihadists.
Indeed, the popular perception of AJE as an outlet for terrorist propaganda and political pressure from conservative organizations have stymied AJE's efforts to be carried by major cable and satellite companies in the U.S., which Parson says is AJE's "most challenging market." This is despite the fact that top U.S. leaders -- such as former U.S. president Bill Clinton and Republican senator John McCain -- have given interviews to AJE.    
Even so, Parsons says AJE, which currently reaches about 2 million U.S. households, is in currently in negotiations with "a variety of other platforms" and is optimistic about increasing its market share. He adds that an estimated 50 percent to 60 percent of its 4 million to 5 million weekly web visits and around 50 percent of YouTube downloads are from the U.S.
In response to criticisms of AJE as a mouthpiece for Islamic extremists, Parsons says the TV station's critics are uninformed. "Most of them have never seen us," he says. "They are forming opinions via third-parties. I will say to them 'watch us' because they are clearly misinformed and that is a problem."
Indeed, AJE is the top international broadcaster in the Middle East because its sister Arabic channels are helping the budding upstart to better understand the nuances of the stories that it covers in the region, Parsons says. He adds they've also got "the best contacts and, by far, the best resources."
For promoting free speech and airing open criticism of governments in a region where information is often censored, Parson notes that "at one time, Al Jazeera has been expelled from every single country in the Middle East -- except Israel."
"Arabs were astounded as their governments were openly criticized," he says. "Many Arabs saw an Israeli for the first time as Al Jazeera gave the Israelis the right to reply on stories."
"That had never happened before because Israel didn't even feature on maps and other TV stations."
Still, just how different is AJE compared with the likes of the BBC and CNN? Is it fulfilling its promise of providing a different perspective?
"I think we've shaken up a very tired old broadcast industry," Parsons says. He explains that AJE is doing so by decentralizing its newsgathering process - it has more than 30 bureaus and four equal-status broadcasting centers in Washington, London, Doha and Kuala Lumpur -- and by having local reporters "telling you about their regions."
"We feel that audiences are tired of seeing themselves through foreign eyes, which was what was happening," he says. "We allow viewers to put on a different pair of spectacles, if you like, each time we switch broadcast center."
And, as AJE and its sister Arabic channels are based in the Middle East and the developing world, "we have completely reversed the flow of information," Parsons says.
While the broadcaster's perspective is different, it seeks to practice responsible old-fashioned journalism, Parsons says. "It's actually a return to core values; it's about calling those in power ... to account."
동아비즈니스리뷰 347호 New Look at Gen X 2022년 06월 Issue 2 목차보기